tisdag 4 mars 2008

TELENOR drar ner BBB i smutsen

Ja, jag vet! Man får skylla sig själv när man slutligen ger upp och låter den enträgna telefonförsäljaren spela in ens medgivande. Och trots att jag inte gärna medger det så kan jag i mina svagaste stunder inte se klart och säga nej i sådana lägen. Det var så jag hamnade i knäet på TELENOR.

Med en enkel inspelning av mitt ”ja” flyttades jag från supersäkra och dugliga Telia till det något billigare TELENOR. I ett halvår krånglade det med flytten av mitt nummer. Och när det väl fungerade började jag upptäcka att täckningen var långt ifrån så bra som telefonförsäljaren utlovat. Faktum är att om jag är inomhus i centrala Karlstad kan jag mycket väl tappa täckningen. För tjocka fibrer i jeansen = noll täckning och så vidare. Och då har jag inte ens närmat mig E18, Väse, 61an och Lässerud. Och detta leder till att 50% av samtal till mig aldrig når mig utan jag får ett meddelande om missat samtal, ibland flera timmar efter att samtalet faktiskt ringdes. Täckningen är under all kritik med andra ord – och jag är ledsen över att ha fallit för två bolagsnamn som jag hade ett gott öga till.

TELENOR har jag förstått är Norges svar på Telia. Påligtligt. Täckning där det behövs och så vidare. Bredbandsbolaget har levererat Internet och annat till mig i hur många år som helst. Det har varit prisvärt, felfritt och bra att ha att göra med om det nu varit något som krånglat. TELENOR köpte upp/in sig i Bredbandsbolaget för något år sedan och det var via den kontakten som telefonförsäljaren från TELENOR fiskade fram mitt namn och nummer.

Efter råd från en advokat skrev jag ett brev till TELENOR och bad dem häva abonnemanget. Svaret var kort och konkret: Nej – med en hänvisning till ARN och lite annat smått och gott som naturligtvis har till uppgift att få mig att inte gå vidare. De lyckades. Jag orkar fan inte driva saken utan köper mig loss för ett antal tusen.

Lite bittert naturligtvis men jag får delvis skylla mig själv när jag gick på telefonförsäljarens prat om guld och gröna skogar. Jag är ju egentligen inte dummare än att jag vet att det i 99,9% av alla fall alltid finns en hake med allt för bra erbjudanden. Så är det bara.

TELENOR tjänar in den resterande abonnemangskostnaden men kommer aldrig mer att få mig som kund efter detta bemötande som man skulle kunna ha skött så mycket snyggare. Det är såhär lurendrejeriföretag gör - företag som redan på förhand vet att de kommer förlora alla kunder man lockat till sig. Och det trodde jag inte om TELENOR.

Ett exempel på hur man kan göra det snyggare kommer från Bredbandsbolaget (som ju tyvärr hamnat i samma säng som TELENOR). Jag ringde dit och berättade att jag troligen kommer att flytta till Väse. Eftersom de inte kan erbjuda en enda tjänst där ute förkortas uppsägningstiden med 2/3 och dessutom sänks abonnemangsavgifter med 2/3 tills de går ut. Visst – även detta kommer kosta mig. Men jag betalar det gärna eftersom de trots allt bjudit till lite.

So, avslutningsvis. Till mig själv vill jag bara säga att aldrig mer säga ja till en telefonförsäljare tänka efter först. Och till de som överhuvudtaget funderat på att bli kunder hos TELENOR. Tänk efter först.

3 kommentarer:

H.M.Hellberg sa...

Man kommer alltså att tappa dig som granne?

C Flognfeldt sa...

Det kommer dröja innan jag säljer. Lite gött att ha en övernattningslägenhet i stan om man ska bo ute på vidderna. :-) Men å andra sidan är ju du minst lika mycket som mig påväg härifrån,

Anonym sa...

Trodde ALDRIG att DU, Christer, av alla ja känner skulle gå på nåt sånt. Ha de bäst. Mvh / Kroghen