Det sägs gå utför med den kommunala gymnasieskolans ekonomi. Sviktande elevunderlag på ingång och stora poster för till exempel lokalhyror har det pratats om i åratal. Men jag undrar allt jag om det inte finns andra saker som man också borde ta sig en titt på om nu skattebetalarnas pengar rinner genom fingrarna och försvinner i det stora svarta hålet.
Några exempel/förslag från en som bara spånar fritt och utan att ha grävt djupare i denna grav:
Absurda upphandlingskontrakt. Ska man köpa något måste man köpa från de försäljningsställen som kommunen har kontrakt med. Bättre service, kvalitet och pris har varit argumenten jag har hört. Said and done. Vi köpte stolar till våra klassrum. Garantin (om ett år vill jag minnas) gick precis ut när de okristligt dyra stolarna började falla i bitar. Och då ska vi inte ens nämna den soffa vi köpte in… Varför inte bara handla där man får bästa dealen för dagen? I dagens slit-och-slängsamhälle är serviceavtal löpande under långa år ganska meningslösa.
Fördelning. Jag tycker det är givet att man som kommunanställd är medveten om att man är gemensamt ansvarig för de utgifter man omger sig med. Har man en budget skall man hålla sig inom den. Lyckas man ett år spara en viss summa bör detta premieras (eller helt och hållet tas med) till nästkommande år (under förutsättning att besparingarna inte drabbat brukarna).
Otydligt kring vem som får hantera pengarna. Det bör vara tydligt för vem som helst att ta del av hur inköp har planerats och genomförts samt att samtliga som det berör bör vara väl insatta i planerade inköp. Förslagsvis skött via protokollförda arbetslagsmöten. Vid större inköp bör kanske även en chef vara delgiven innan man skrider till verket. Har man attesträtt och inte ansvarar för att alla är välinformerade, delaktiga och att inte budgeten hålls bör man ställas till svars.
Märkliga organisationer. Idag kostar varje bärbar PC cirka 10 000 :-. PER ÅR! Och då får man inte någon ny varje år. Tar det en gång till: 10 000:- per år oavsett hur gammal och skraltig dator man har. Vore det inte billigare att köpa en ny vartannat eller vart tredje år då och därmed få alla garantier, nymodigheter och så vidare. För att inte nämna vilket prispressarargument ett sådant enormt inköp skulle innebära.
Utan att veta säkert skulle jag tro att kommunen är ett gigantiskt svart hål som om det vore ett stort vinstdrivande och effektivt företag skulle kunna vara både kvalitetsmässigt bättre och definitivt mer ekonomiskt försvarbart. Skulle någon forska på området är jag ganska säker på att mer än ett skrämmande skelett skulle trilla ur än den ena än den andra kommunala garderoben.
4 kommentarer:
Och det värsta vad gäller PC:na är att om det händer något med dem, typ moderkortet går sönder, får vi ändå betala ett antal tusen kronor i reparationskostnader. Vilket strålande avtal Office har slutit med Gymnasieförvaltningen/Karlstads Kommun...
Tacka vet jag IKEA, rätt kass kvalité men oerhört låga priser. Man kan ju köpa nya stolar tre gånger om när de gamla gått sönder och ändå spara en slant jämfört med att köpa s k kvalitévaror. Det finns dock ett argument för Kinnarps och det är deras soffor. Mycket snygga, funktionsdugliga och hållbara. Men oerhört dyra..
När det gäller inköpen så kan ju ni vara lugna nuförtiden när er största förbrukare har flyttat på sig... Vad ska ni göra av alla pengar ni sparar?? "Leasa" en dator till av Office vetja haha
JW: Precis. Så det är kanske inte så konstigt om man frågar sig lite här och där runtom i kommunen var alla dessa pengar tar vägen som läggs på gamla datorer. Vore intressant att se en enkel oberoende utredning på detta.
ML: För alla pengar vi spar på att bli av med dig tänkte vi eventuellt bygga en tunnelbana mellan Väse och Rud... ;-)
Tänk att en persons frånvaro kan generera så mycket pengar, det är bara att gratulera IVAS ;) Nu är allt möjligt!
Skicka en kommentar