Det sägs att vi lever i ett så kallat informationssamhälle. Vad innebär det? Att vi matas med mängder av information från minst lika många kanaler samt att vi, genom denna träning, också blir bättre och bättre på att ta in och hantera denna information? Eller är innebörden den att eftersom vi överhopas med så mycket information så kan vi inte hantera den – alltså att vi har blivit sämre på att delge, ta till oss och hantera information?
Det sägs att vissa skolor jobbar med någon sorts elit av elever. I en stor internationell undersökning som genomförs 2008 har man valt att inrikta sig mot det som benämns som ”specialisterna”. Skola X har blivit utsedd att delta i denna studie och det säger något om elevunderlaget. Är dessa, bland de duktigaste eleverna i svensk gymnasieskola, bättre på att hantera information och agera plikttroget än andra?
Det sägs att värdegrundsfrågor är av allra största vikt i samhället. Det satsas därför på värdegrundsgrupper, på informations- och föreläsningsdagar. På årets värdegrundsdag fanns dessutom, på eget initiativ och utifrån ett behov som eleverna själva uppmärksammat, tre elever som bestämt sig att anordna en värdegrundsdag kring olika typer av missbruk. Ett initiativ som enligt mig är precis det som behövs mer av.
Det sägs att ett visst bortfall får man alltid räkna med – till och med något större när någonting är schemabrytande – och hur roligt och intressant det än är. Men frågan man kan ställa sig är vad som gått fel när, inom ett program, enbart 15 elever av 130 närvarar. Och det var inte så oerhört mycket bättre på något av de andra programmen.
Det sägs att vi som vuxna har ett ansvar som goda demokratiska och solidariska förebilder. De allra flesta av oss har också ett allmänt ansvar för att själva tänka, göra vårt bästa och agera självständigt. Det är orimligt att någon hela tiden finns med och säger till exakt vad man ska göra och när.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar